Wednesday, July 6, 2011

Solat @ Sembahyang @ Selawat (9)

Salam 1Malaysia. J Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan sekelian alam yang menjadikan kita yang dulu tiada kepada ada sekarang dan akhirnya di tiadakan lagi. Selawat dan salam buat kekasihNya Muhammad yang ditugaskan menjadi rahmat bukan sahaja buat mahluk yang bernama manusia tetapi juga bagi semesta alam.
“Tidaklah Aku mengutusmu kecuali untuk menjadi rahmat bagi semesta alam.” (Surah Al-Anbiya, ayat 107)
Kepada tuan2 yang mahu berfikir, teruskan berfikir semuga diberi hidayah. Muhammad itu bukan saja untuk bangsa Arab di Mekah. Bukan juga hanya untuk umat manusia di dunia ini. Bahkan tugas rahmatnya meliputi semesta alam. Dan apakah semesta alam itu? Terus lah berfikir. Moga2 terhurai maksud Syahadah Rasul yang sering dipertikai oleh sesetengah golongan bahawa ianya bidaah, ianya mensyirikkan Allah jika dibaca dalam solat, dan berbagai2 lagi pendapat. Semoga tersingkap kebenaran. Mudah2an.
Aku mulakan tulisan hari ini dengan ayat di atas untuk merangsang minda kamu semua. Amat penting bagi aku, kerana mengucap 2 kalimah syahadah itu, asas bagi Islam. Baca lah balik tajuk Syahadah dan cuba fahami dan pegang Syahadah ini kemas2.
Baik. Kita teruskan dengan cerita solat kita yang terbengkalai. Setelah bersiap2 kita berdiri tegak mengadap kedua2 kiblat syariat dan hakikat, bersiap lah kita untuk mengangkat takbir atau Takbiratul Ihram atau lebih tepat mengikut maksudnya “Mengharamkan diri”. Apa ke bendanya pulak ni? J Relax beb. Bukan ajaran sesat. Kita kupas satu2.
Kenapa disebut Takbiratul Ihram? Takbir tu takbir la. Semua tau kan. Ihram? Ihram bermaksud mengharamkan. Haramkan apa? Pada syariatnya, mengharamkan diri dari melakukan perbuatan2 yang membatalkan solat sebaik saja kita bertakbir. Apa perkara2 yang membatalkan solat? Yang tu korang cari la sendiri. Letih aku. Jadi sebaik saja kita mengangkat takbir, secara otomatik kita telah mengharamkan diri kita dari melakukan segala perkara2 yang akan membatalkan solat kita. Paham? So kalau korang kata masih boleh buat tu buat ni, suka hati kamu lah.
Seterusnya, pada hakikatnya, pemahamannya lebih dalam lagi. Apa yang diharamkan? Susah ni bila cerita halal haram. Nanti orang tanya apa nas, apa dalil, imam mana yang cakap. Pandai2 korang lah. Yang ni pendapat aku je. Yang ajar, cikgu aku. Cikgu yang mana? Mahaguru la! Mahaguru silat mana? J. Bukan la. Takde silat2. Takde yang lain selain Yang Maha Mengetahui.
Alhamdulillah. Salam Ramadan. Aku sambung. Maka apa yang sebenarnya diharamkan di tahap hakikat ketika kita qiyam untuk solat adalah diri kita. Wah! Macam mana ni. Kalau tak boleh bawa diri dalam solat, macam mana nak solat. Sapa pulak yang solat? Inilah rahsianya. Pada aku la. Mungkin pada korang tak sama. Terpulang kepada ilmu masing2 yang Mahaguru bagi. Di bawah tajuk wuduk, ada satu komen dari saudara Ismail, tuan blog yang berjudul "Hakikat Insan Hakikat Penciptaan". Dia menyatakan bahawa untuk masuk ke dalam solat, tidak boleh bawa diri. Tuhan tak redho. Maka hari ini, aku sampai pada bab ni. Hari ini, saudara Ismail dah menjadi salah seorang sahabat saya di jalan ini. Blognya telah pun beliau tutup, setelah mendapat isyarat dari Tuan punya segala ilmu. hehe. Dan dalam tajuk ini, saudara Abdelhmyd pulak ada bertanya "Dah tu, sape pulak yang mengerjakan solat & menuju kejayaan bile kita ni dah tentu tiada daya upaya & kuasa? Insyaallah hari ni terjawab.
Diri terbahagi kepada 4. Diri terdiri. Diri Terperi. Diri Sebenar Diri. Diri Tajalli. Siapa yang ada belajar Sifat 20 tentu pernah dengar benda2 ni. Diri Terdiri ni zahir kita atau jasmani. Diri Terperi pulak adalah batin kita atau rohani. Diri Sebenar Diri ini lah yang disebut Insan Kamil juga difaham sebagai Nur Muhammad. Akhir sekali adalah Diri Tajalli iaitu Diri Zat. Kalau nak tau apa ke bendanya Diri2 ni semua, korang cari la guru mursyid yang bijak pandai untuk menerangkannya. Aku tau temberang je. hehe. Sebenarnya, 2 atau 3 minggu lepas aku dah terjumpa satu website yang agak terperinci menceritakan tentang pengetahuan mengenal diri ni. Aku sertakan linknya kat sini. Korang bacalah kat link bawah ni kalau nak tau pasal benda2 ni. Senang kerja aku. Aku rasa blog ni salah satu yang paling lengkap pasal cerita2 dongeng mengenal Allah mengenal diri. Syabas tuan blog.
Sebab tu la aku malas nak tulis pasal benda2 ni coz banyak sang arif yang dah tulis kat internet ni. Jadi untuk kemudah fahaman tuan2 yang kurang jelas atau pening2 lalat bila baca pendekatan ilmiah tu, aku ambil pendekatan gunakan bahasa2 mudah cara aku ni.
Ok. Mengikut kefahaman aku, yang tak boleh dibawa semasa kita memasuki solat adalah, kesedaran wujud diri kita. Di topik wuduk, ada aku sebutkan mengenai penceraian kan. Penceraian bermaksud kita menceraikan diri kita dari wujud diri iaitu balik kepada kosong yakni wujud ma'dum secara menafikan wujud diri kita ini. Lafaznya "La Haiyun, La 'Alimun, La Basirun, La Samiun, La Qodirun, La Muridun, La Mutakalimun". Sebenarnya ianya adalah untuk mengembalikan semua sifat2 ma'nawiyah (yang Tuhan pinjamkan) balik kepada sifat ma'ani Nya. Begitu juga Zat Diri kembali kepada Zat Nya.
Setelah, semuanya dikembalikan kepada Yang Haq, maka complete lah penceraian itu. Lalu, apa yang tinggal? Yang tinggal kosong lah. Jadi selepas bercerai, barulah masuk kepada penyatuan. Maksud penyatuan di sini macam2 mengikut kefahaman masing2. Ada yang kata bersatu dengan Allah. Ada pulak yang kata kembali menjadi Tuhan. Ada yang kata Manunggaling Kawula Gusti. Ada pulak yang kata Ana Al Haq. Di sini lah asal usul timbulnya, salah faham, perbezaan pendapat dan tuduh menuduh di antara para alim ulama' baik yang syariat ke atas hakikat ataupun di antara hakikat dengan hakikat sendiri. Minta di jauhkan Allah. Sama2 lah kita memohon kepadaNya agar terus dirahmatiNya perjalanan kita di atas jalan yang lurus untuk kembali kepadaNya.
Macam selalu aku cakap, ilmu ni ilmu rasa. Rasa sejati. Bukan rasa perasaan. Atau rasa perasan. Apa bezanya? "Rasa sejati" membawa kepada kebenaran, khusyuk dan tawaduk, kesedaran dan rendah diri. "Rasa perasaan" pula, kita terbawa2 mengikut perasaan lalu terpacul lah pelbagai kata2 di luar kesedaran. Aku lah kebenaran. Aku lah Tuhan. Harus diingat bahawa kata2 sebegini ada kebenarannya di dalam pengembaraan kerohanian/kebatinan sang salik. Maknanya ianya berlaku di luar kesadaran. Orang putih kata "in trance". Orang melayu kata "khayalan". Orang bijak pandai kata "alam fana". Ketika berlaku pengalaman itu, yang merasakannya adalah diri sebenar dirinya. Bukan diri zahirnya. Bukan di alam nyata. Ini cuma pendapat aku. Mungkin tuan2 ada pendapat yang lain. Terpulang. Dan akhirnya, "rasa perasan" pula, ianya adalah hasil dari rasa perasaan tadi, lalu mula la perasan. haha. Perasan apa? Perasan "aku lah Tuhan". Perasan "aku lah kebenaran". Dan kata2 ini pula diucapkan di dalam kesadaran. Nauzubillah.
Dek kerana ini lah, aku di awal2 blog ni dah bagi warning. Ingat intipati Surah Al Ikhlas. Lepas tu ingat sifat Tuhan yang " Laisa kamislihi syai'un" (tidak sama dengan sesuatu pun yang baru"). Mudah2an dijauhkan kita dari rasa2 perasaan dan perasan ini pada kita. Kita lihat apakah natijahnya kedua2 rasa ini. Apabila kita percaya bahawa "aku lah tuhan", maka ada yang menyatakan dah tak perlu solat dah. Hukum tu aku yang punya. Sukati aku lah. Seterusnya, apabila percaya pulak "akulah kebenaran", maka ada yang menyatakan, aku saja lah yang betul. Orang lain tak betul. Orang tu sesat. Jatuh lah hukum di sana sini ikut suka dia. Wallahu alam. Aku agak la. hehe.
Waa. Manyak jauh wa sudah lari tajuk. Ok la. Jadi masa kita qiyam selepas penceraian (oh ye, saudara Abdelhmyd kata serah diri = aku kata kembali kepada Allah = melenyapkan diri = mati), kita masuk lah ke penyatuan dengan lafaz "Allahu" (nama Zat) = isyarat "surrender" = tangan mengangkat takbir di sebelah tepi telinga dan lafaz "Akbar" = isyarat "mati" tangan kiri atas pusat, tangan kanan atas tangan kiri, ibu jari dan telunjuk kedua2 tangan memeluk pergelangan tangan yang satu lagi. Bila dah mati, tamat lah tugas kita. Macam naik kereta gear auto. Lepas tu, Zat yang bernama Allah take over la solat tu. Lepas tu aku tak tau dah. hehe. Aku dah mati kan :).
Jadi kesimpulannya, dalam solat, pada syariatnya, si hamba yang bernama manusia menyembah Tuhan nya sesuai dengan banyak ayat2 AQ mengenai penyembahan yang diantaranya adalah:
Surah Az Zariyat Ayat 56 "Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah-Ku".
Surah Thoha Ayat 8 "Allah! Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Dia, bagi-Nyalah segala nama yang baik".

Manakala, pada hakikatnya diri yang sebenar diri kembali kepada Zat, Zat dan Sifat saling puji memuji sesuai pula dengan ayat2 AQ yang berikut:
Surah An Nisaa' Ayat 126 "Kepunyaan Allah-lah apa yang di langit dan apa yang di bumi, dan adalah Allah Maha Meliputi segala sesuatu."
Surah Al Fushshilat Ayat 54 "Ingatlah bahwa sesungguhnya mereka adalah dalam keraguan tentang pertemuan dengan Tuhan mereka. Ingatlah bahwa sesungguhnya Dia Maha Meliputi segala sesuatu."
Surah AlBaqarah Ayat 138 "Sibghah (agama) Allah; dan siapakah yang lebih baik sibghahnya daripada Allah? dan kepada-Nyalah kami beribadat."
Surah AlBaqarah Ayat 16 "Orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: Sesungguhnya kami kepunyaan Allah dan kepada-Nyalah kami kembali.

7 comments:

  1. Salam bang.

    Saya baru je mengikuti blog abang ni. Baru sangat sampai tak habis baca semua penulisan abang ni. Hehehehe...

    Ni sekadar nak berkongsi ttg Takbiratul Ihram dgn abang. Apa yang saya rasa, masa kita mengangkat kedua-dua belah tangan masa Takbiratul Ihram ni, kita 'menyerah diri' sebenarnya.

    Ye la, mcm tengok kat movie tu, bile orang bersenjata acukan pistol, mesti kene angkat tangan/menyerah/surrender... Hehehehe...

    Sebab tu mase laungan azan 'Hayya 'alal solah' & 'Hayya 'alal falah', kita jawab 'La Hawla Wa La Quwwata Illa Billah'...

    Dah tu, sape pulak yang mengerjakan solat & menuju kejayaan bile kita ni dah tentu tiada daya upaya & kuasa?

    Hehehehe... Biarku sesat, biarku gila, biarku kafir... Asalkan rasa...


    Sekadar menyampaikan...

    Wassalam.

    ReplyDelete
  2. abdelhmyd,

    salam dan terimakasih sudi menjengok blog ini. benar lah seperti yg tuan rasa 'menyerah diri' ketika bertakbir. huraian selebihnya, insyaallah akan saya tambah lagi dalam tulisan akan datang. tentang siapa yg kerjakan solat dan menuju kejayaan :), insyaallah juga akan saya sentuh seterusnya dalam tajuk solat. semuga tuan sentiasa dirahmatiNya.

    ReplyDelete
  3. Salam...sy masih menunggu huraian tuan.

    - sy yg masih mencari

    ReplyDelete
  4. salam tuan matahari,

    tuan menunggu huraian tentang apa?

    ReplyDelete
  5. Salam. Terbaik tuan. Penerangan yg santai dan bersahaja.

    ReplyDelete
  6. aku nampak camni. masa angkat takbir, kepala jd fathah,2 tgn & batang leher jd saddah@sabdu. cuba prati bila tgn letak kat perut, tgn knn jd ?? dada jd ???? tgn kiri kd ??? tlg le betolkn,,,

    ReplyDelete
  7. bro. tgn dh letak kt prot, apasal x lenyap. kpala dh kunci dgn serban, pn dok mrayau? tlg le jelaskn

    ReplyDelete