Thursday, November 26, 2009

Beriman

Dalam tajuk “Percaya dulu”, aku ada cerita pasal Rukun Iman. Bagi aku, kalau nak ikut sunnah Rasulullah Muhammad SAW, kita harus mulakan dengan beriman kepada Allah yang Maha Esa. Itu lah yang di ajarkan kepada pengikut2nya waktu itu. Percaya dengan sepenuh hati, sehabis2 percaya bahawa tiada Tuhan lain melainkan Allah. Bukan, tiada Tuhan melainkan Allah. Keyword nya “tiada Tuhan lain”. Yang Satu, Yang Esa pokoknya the One and Only lah cuma Allah SWT.


Kenapa benda ni penting? Pada aku tersangat lah pentingnya. Sebab? Seringkali terlepas dari mulut kita apabila melihat atau bercakap pasal agama2 lain, kita berkata “tengok la Tuhan dia orang tu”. Kadang2 statement yang macam ni pulak, “Biarlah dia orang sembah Tuhan dia orang, kita sembah Tuhan kita”. Kata2 sebegini sekaligus menjerumuskan kita berangggapan bahawa ada Tuhan yang lain selain Allah. Lebih2 lagi kepada anak2 kita yang tak tau apa2 lagi. Nanti budak2 ni ingat betul2 ada Tuhan lain. So hati2.


Dalam tajuk tu jugak aku ada cakap, hati2, supaya jangan kita syirik. Syirik ni dosa yang paling besar beb. Satu2nya dosa yang tidak diampunkan Allah adalah syirik. Apa benda syirik ni? Senang cakap syirik ni adalah menduakan Allah. Kadang2 menigakan dan kadang2 mengempatkan. Haha. Macam poligami la pulak. Boleh sampai 4. Serius beb. Lawak2 jugak. Dah tu, kalau ada 4 agama kita tengok, kata la Kristian, Yahudi, Hindu dan Buddha, dah 4 kali kita kata “tengok la Tuhan dia orang”. Kalau kita semak kitab Tauhid, syirik ni bukan je pada perbuatan. Contoh baik, menurun nombor ekor. Yang ni pada perbuatan la. Syirik juga boleh terjadi pada perkataan. Kata2 kita. Contohnya macam yang aku cakap tadi la.


Kalau kita nak ikut disiplin ilmu Tasauf la pulak, lagi haru. Tasauf ni ilmu rasa. Yang ni korang tanya la otai2 dan pakar2 PHD di bidang Tasauf apa yang di rasa nya. Aku ni mengarut je. Asal terdetik je di hati, dah di kira beb. Sebab tu aku tak nak jadi pakar Tasauf. Hehe. Tapi jangan la risau sangat. Kita ambik kaedah Fekah. Niat saja kalau tidak diikuti dengan kata2 atau perbuatan tidak lah menjadi kesalahan. Maknanya kalau cuma di hati terdetik atau terniat, aku nak bunuh si Mamat tu, tapi kita tak berani pun nak bunuh, maka tidak lah menjadi kesalahan. Malaikat tak tulis lagi benda tu sebagai dosa.


Macam tu la jugak dengan sembahyang atau solat. Kalau kita berniat je “Sahaja aku sembahyang Zohor kerana Allah Ta’ala” tapi kita tak kerjakan perbuatan sembahyang tu, mana ada kira beb. Haha. Jangan heran! Ada juga ilmu yang macam ni. Aku tak nak hukum sebab bukan keje aku. Cuma ada di kalangan mereka yang dapat ilmu ni, hebat2 belaka. Kadang2 otai2 ilmu hakikat. Biar la depa. Ilmu depa. Depa yang nak pakai. Cuma pada aku, kalau korang jumpa yang macam ni, elok la korang lari kuat2. Kenapa? Nanti la kalau ada umur, aku citer kan dalam tajuk Sembahyang. Sabar ek. Satu2. Kalau tak, tak habis la pulak tajuk ni.


Balik pada tuhan lain. Dalam hal ni pada agama2 lain la. 1st skali, Kristian. Menurut ajarannya, tuhan itu terdiri dari tuhan bapak, anak tuhan dan ruhul kudus. Senang cakap triniti lah. Ini lah konsepnya. Jadi keesaan tuhan pada mereka adalah 3-in-1. Macam kopi tongkat ali la pulak. Maaf ya bapak2 yang beragama Kristian. Ini cara saya menulis. Bukan mau menjelekin agama siapa2 juga. Kalau mau berdebat, ya sama Pak Shahil aja. Bisa aja. Dia senang sekali tuh. Argument yang biasa dia orang kemukakan adalah rajah segitiga (triangle). Kata mereka, segitiga itu adalah 1. Tapi didokong oleh 3 unsur tadi. Jadi esa nya tuhan itu, tetap satu sebab segitiga itu cuma 1. Nah, cuba korang pikir, logik tak?


Kalau korang kata logik, OK. Mari berfikir. Tak payah aku pakai ayat2 Quran ke Injil ke lah. Aku pakai rajah jugak. Apa kata aku bagi korang rajah segi empat. Aku tambah satu lagi unsur, katalah cucu tuhan. Macam mana? Boleh jugak kan. Yang esa iaitu rajah segiempat tu, tetap 1. Cuma beza sekarang didokong oleh 4 unsur. Bisa aja deh nanti di bikin segi lima, segi enam, malah kalau mau segi infiniti juga bisa. Korang pikir lah sendiri pakai logik akal je. Tak yah la dalil2 naqli. Dah terang2 mengarut. Sebab tu aku tak nak berdebat. Benda yang dah terang2 tak betul. Nak didebatkan buat apa. Takde faedahnya.


Then kita cuba agama Hindu. Ada berapa tuhan? Kalau dia orang tak kata tuhan pun takpe la. Panggil la dewa. Its ok. Cumanya kita lihat perbuatan mereka, mereka menyembah patung dewa tu. Kalau dah di sembah, apa benda tu? Kira tuhan ler. So sah ler tak betul. Lagi banyak tuhan. Berhala la beb.


Kita cuba pulak agama Buddha. Dia orang ni lain sikit. Dia tak cari tuhan. Dia orang cari nirvana. Nirvana ni maknanya “kebenaran mutlak” atau biasa disebut dalam english “enlightenment”. So kat sini je dah la. Bila tak cari tuhan, makna tak yah la kita panjangkan lagi kerana dalam ajaran ini tuhan takde. Cuma, pada perbuatan mereka, sekali lagi kita lihat, mereka menyembah patung Buddha. Menurut mereka, bukan menyembah patung Buddha itu, tapi sekadar memberi penghormatan kepada objek tersebut. Pada aku, kalau dah sembah patung tu, berhala la.


Aku citer bab agama2 lain ni, bukan apa. Cuma nak korang lihat dan kalau boleh faham, bahawa Tuhan itu sifatNya yang penting sekali adalah Esa. Satu. The One and Absolute. Ini ciri terpenting untuk kita percaya Tuhan. Dalam Islam, melalui Surah Al-Ikhlas, terang2 menyatakan bahawa Tuhan itu Ahad. Ahad bermakna Esa. Dan Tuhan jugak tidak beranak dan di peranakkan. Ada paham? Cukup la kat situ. Aku rasa dah terang tu.


Dalam tajuk “Percaya dulu” aku jugak ada cakap bahawa di antara 6 rukun Iman tu, 5 daripadanya ghaib atau tak nampak. Baca balik la tajuk tu. Yang kita boleh nampak, boleh pegang, boleh baca adalah Kitab2. Malangnya, kitab2 yang Allah turunkan kepada Rasul2 yang tetap genuine atau asli tanpa diubah sana sini dan dipalsukan cuma AlQuran je. So kita sebenarnya takde choice. Ini lah satu2nya kitab yang kita kena dan wajib percaya.


Di dalam Quran ada apa? Cerita2 mengenai Allah, Malaikat, Rasul2, Kiamat dan Qada dan Qadar. Jadi apa yang aku nak cakap kat sini, dengan Quran lah kita mengetahui cerita2 tentang semua ini yang mana semua ini lah yang kita diwajibkan beriman dengannya. So pada sapa2 yang belum baca Quran, baca lah sampai habis. Aku rasa rata2 kita yang Islam ni, orang Melayu la, banyak yang dah khatam Quran masa kecik2 dulu. Pada aku yang tu bagus. Tapi malangnya yang ni tak di ambil kira beb. Sebab kita tak faham apa yang kita baca. Kalau tak faham, jadi lah kita macam burung kakak tua. Pandai bercakap siap berlagu, tapi tak tau makna.


So mulai hari ni, korang baca la tafsir AlQuran. Tak susah la. Aku dah siapkan link untuk korang tengok. Yang bagus, beli 1 untuk setiap ahli keluarga. Bapak 1, mak 1 dan anak2 sorang 1. Baru best. Dan baca la bila saja ada masa lapang. Jangan lepas solat baru nak baca. Bila terkentut, batal wuduk, korang stop. Penghormatan kepada AlQuran jangan lah sampai ianya di cium2 dan diletakkan di atas almari saja. Baca tiap masa. Kalau korang tanya aku, takpe ke baca Tafsir Quran tanpa wuduk. Jawab aku, boleh aja Pak!


Kalau nak baca Quran pun berdosa, lama2 nanti takde orang Islam yang baca Quran. Yang untung dapat mengambil berbagai ilmu dari Quran selama ni pun orang2 bukan Islam sebab bagi dia orang takde berdosanya baca Quran. Tiap masa dia orang buka Quran. Tapi kalau ada kemampuan dan kesempatan nak membaharui wuduk setiap kali ianya batal, yah silakan aja. Terpulang deh.


Begitu juga kalau ada yang berkemampuan dan kesempatan belajar dan faham bahasa Arab, lagi cun. Dah tak payah baca tafsir lagi. Tapi jangan la korang hukumkan kalau baca tak betul idhram dan panjang pendeknya berdosa. Nanti lama2 takde orang nak baca AlQuran original. Sumer baca terjemahan je nanti.


Sambil baca tu minta pada Allah, jadikan lah aku orang yang beriman ya Allah. Kalau dah hari2 baca Quran, insyaAllah Tuhan bagi tu. Macam mana nak test? Senang je. Korang takut Tuhan ke hantu? Dua benda ni berlawanan sama sekali. Kalau masih takut hantu, belom lagi la tu. Kuatkan lagi. Kalau dah sampai kita boleh dok relax je dok dalam hutan sorang2 diri dalam seminggu ke, maknanya dah ok la tu. Haha. Ada berani ke? Susah nya!!! Cuba lah. Yang ni dah standard kawan aku. Hehe. Bukan aku. Ambik kata2 Tok Belagak, kayuh pelan2. Dapat la tu nanti.

No comments:

Post a Comment