Friday, October 30, 2009

Percaya dulu...

Semasa sekolah dulu, aku di ajar Rukun Iman dan Rukun Islam oleh ustaz dan ustazah. Satu benda yang selalu jadi tanda tanya, mana satu dulu. Rukun Iman dulu ke, Rukun Islam dulu?

Rukun Iman biasa la ada 6 perkara. Percaya pada Allah, Malaikat, Rasul, Kitab, Akhirat dan Qada dan Qadar. Semuanya bersangkut pada kepercayaan kita atau lebih tepat lagi Akidah. Dalam Rukun Iman ni, 5 dari nya benda yang kita tak nampak dan tak tau. Maknanya benda ghaib la. Macam mana tu? Hehe. Allah dah tentu la Yang Maha Ghaib ('Ghaibul 'Ghuyub). Malaikat pulak ghaib jugak. Rasul2 masa zaman dia tak le ghaib, tapi zaman kita ni kira ghaib ler, kita tak pernah tengok. Akhirat dan Qada' dan Qadar lagi la masalah, benda yang akan datang, nasib kita elok ke tak elok ke. Lagi la tak tau.

Jadi 1 perkara yang kita pasti dalam Rukun Iman, yang boleh kita pegang, boleh lihat dan baca kat sini adalah Kitab. Kitab2 yang terdahulu Taurat, Zabur dan Injil pun banyak yang dah diubah, ditokok tambah dan dipalsukan kecuali AlQuran. Yang ni Allah jamin ketulinannya. Bukan 1 year warranty beb. Sampai kiamat Allah jamin. Kalau yang lain2 tu, aku malas nak cakap la. Hadis kalau yang selari dengan AlQuran, aku setuju. Jangan pulak korang kata aku pengikut Kassim Selamat. Eh sori. Bukan Kassim Selamat. Kassim Ahmad la. Maaf Pak Kassim. Saya tak tuduh bapak macam tu. Bukan keje saya nak hukum2 ni.

Macam mana aku tak cakap macam tu. Kalau baca Quran pun boleh berdosa, sapa nak baca Quran? Kalau lidah Jawa, India, Cina walaupun dah lama ngaji, mana nak dapat pronounce ayat Quran betul2 ikut idhramnya. Mana datang hukum ni? Kalau nak tunggu ada wuduk, baru boleh baca Quran, berapa minit je kita dapat baca Quran dalam sehari? Si mat2 saleh, mem2 saleh yahudi ke nasrani ke komunis macam2 bangsa, macam2 ilmu dia orang dapat dari Quran. Macam2 bahasa dia orang terjemahkan. Yang kita nak baca "life manual" kita sendiri, boleh berdosa? Aku cari dalam Quran, Allah takde pun cakap macam tu.

Rukun Islam pulak ada 5 perkara. Mengucap Syahadah, Sembahyang, Puasa, Zakat dan Haji. Semuanya berkait pada perbuatan. Kita yang kena buat semua kerja2 ni.

Kalau kita tengok di zaman kita ni la, nampak gaya macam Rukun Islam dulu. Aku cakap macam tu sebab, bila orang masuk Islam (yang mualaf la ye, yang semulajadi lahir dalam keluarga Islam aku tak mau sentuh dulu), lepas dia mengucap 2 Kalimah Syahadah, sah ler dia jadi Islam. Maka mula lah dia mengerjakan perbuatan2 tadi iaitu Sembahyang, Puasa, Haji dan Zakat. Adakah dia dah buat Rukun Iman tu percaya kepada semua tu, Allah Hu Alm. Dia dengan Allah je tau.

Kat sini baru aku nak sentuh tentang Sunnah Nabi. Aku dah letak link kat sini tentang maksud As Sunnah ni. Tengok la sendiri. Kat nota Power point tu tertulis "In Islam, the Arabic word As Sunnah has come to denote the way Prophet Muhammad (saw), the Messenger of Allah, lived his life". Bahasa melayu nya "Dalam Islam, perkataan Arab Sunnah itu bermaksud cara Rasulullah Muhammad (SAW) menjalani kehidupannya. Dulu aku sering tertanya2, apakah cara hidup Rasulullah itu dikira bermula dari tarikh dia di angkat menjadi Rasul oleh Allah, ataupun cara hidup itu bermula dari lahirnya beliau.

Kita sumer tau, Rasulullah ni MAKSUM di jamin hidupnya, akhlak keperibadiannya oleh Allah. Makanya ciri2 sifatnya, Siddiq, Amanah, Tabligh dan Fatanah. Dalam melayunya Benar, Amanah, Menyampaikan dan Bijaksana. Jika kita baca riwayat hidup beliau, sejak lahir lagi beliau telah di jaga oleh malaikat atas perintah Allah. Semuanya untuk melengkapkan peribadi beliau untuk menjadi Rasul yang akhir.

Perkara ini lah yang aku rasa sering kita lupakan di dalam mengambil Sunnah. Nabi Muhammad (SAW) di lantik menjadi Rasul pada umur 40 tahun. Semenjak Baginda menjadi Rasul, apakah yang di ajarkan oleh Baginda kepada pengikut2nya? Tak lain tak bukan, Percaya kepada Allah. Di zaman Arab Jahiliyah yang mana rata2 mereka menyembah berhala, Rasulullah di beri tugas berat oleh Allah untuk menyatakan adanya Tuhan Yang Maha Esa. Lafaz "Ahadun Ahad" adalah yang di ajarkan kepada pengikutnya. Itu lah lafaz atau zikir yang sentiasa di ucapkan oleh mereka masa tu.

Masa tu belum ada Sembahyang lagi. Bila Baginda mula sembahyang? Setelah kematian isterinya Siti Khadijah, yang sentiasa menyokongnya, Baginda berada di dalam kesedihan yang amat sangat. Ketika ini lah, Allah memerintahkan malaikat Jibril untuk membawa Baginda, Israk ke Baitul Muqaddis dan kemudiannya Mikraj ke Sidratul Muntaha untuk mengambil perintah Sembahyang. Waktu itu Rasulullah berumur 53 tahun, genap 13 tahun Baginda menjadi Rasul.

Cerita ni semua ada dalam Quran la. Bukan dongeng. Sapa yang pernah baca Tafsir AlQuran, tentu terjumpa sejarah Rasulullah sebelum bermula Surah AlFatihah. Yang tak pernah baca, pegi la baca. Jangan hafal sejarah melayu je. Selama 13 tahun, Rasulullah dan pengikut2nya beramal dengan zikir dan ayat2 Quran yang di wahyukan Allah kepada Baginda. Semuanya untuk membina dan menguatkan iman mereka terhadap Allah. Belum sembahyang lagi.

Tentu ada yang tanya, hehe, kenapa 13 tahun? Allah Maha Mengetahui. Rasulullah turun ke bumi membawa perintah Sembahyang. Nasib baik cuma 5 waktu. Kalau kena 500 waktu, mampus. Tak payah keje. Sembahyang je la. Ada kawan aku orang Jawa dia susun macam ni. Isya', Subuh, Lohor (ni slang Jawa la), 'Asar dan Magrib. Kita cantumkan huruf2 awal fardu2 sembahyang tu, jadi la ISLAM. Pandai jugak wak jawa ni. Lawak2 jugak. Betul! Kata dia la. Bukan kata aku. Allah Hu Alm. Luas ilmu Allah. Kalau habis air laut di gunakan jadi dakwat untuk menulis ilmu Allah, pun masih tak cukup untuk menulis ilmuNya.

Dan jangan pulak korang heran, kalau ustaz kat sekolah ajar, Rukun Sembahyang ada berapa? Ha, jawab! Biar la aku jawab. TELU LAS kata wong jowo. Melayu cakap 13. Ada betul? Hehe. Dan kalau korang pikir2, rata2 anak2 kita bila umur 13 ni, dah tentu baligh lah. Jarang ada yang tak baligh lagi. Dah wajib kena sembahyang kan! Lepas dah mak bapak nak tanggung2 dosa dah.

Apa yang aku nak cakap kat tajuk ni, yakin la. Percaya la dulu. Yakin seyakin2 nya. Ada gak aku dengar orang kata apa, Haqqul Yakin? Macam tu la agaknya. Rasulullah jadi Rasul umur 40 tahun dan baginda ambik masa 13 tahun nak kuatkan keyakinan umatnya masa itu. Cuma percaya kepada Allah Yang Maha Esa. Belum dapat sembahyang lagi.

So, pada hari ni, jangan la kita nak cap orang tak sembahyang tu tak Islam. Itu la ini la. Kalau Rasulullah sendiri umur 40 baru Allah angkat jadi Rasul, agaknya kita ni umur berapa ye Allah nak angkat kita jadi Khalifah? Bukan Khalifah macam Abu Bakar, Umar, Usman dan Ali tu. Khalifah untuk diri dan keluarga kita cukup la. Umur 53 baru Rasulullah mula sembahyang. Berapa umur kita sekarang? Kita nak jadi lebih hebat dari Rasulullah ke?

So, kalau nak ikut Sunnah, ikut betul2. Omputih kata, life starts at 40. Betul ke? Tapi kalau korang nak jadi ustaz sebelum 40, go ahead. Hidayah Allah yang bagi. Cuma, tak payah la nak hukum orang lain itu ini. Salah ke kalau orang nak cari Tuhan? Kenapa ustaz2 tak nak ajar kat mana nak cari Tuhan? Kenapa nak rahsia2? Macam mana nak sampai tahap benar2 yakin Tuhan tu ada? Ustaz tak nak ajar. Nak belajar dengan sapa? Masuk tarekat, pun kena tuduh macam2. Allah jua lah Yang Maha Mengetahui.

Cuba cek diri sendiri. Benar2 yakin ke Allah itu ada? Allah itu Maha Esa? Malaikat tu ada? Rasul2 tu semua ada dan benar? Dah sampai makam Haqqul Yaqin ke? Kalau yakin kenapa nak ambik alih tugas Allah. Syurga neraka hak siapa? Dosa pahala sapa yang bagi? Kalau yang terang2 sesat, tak betul, akupun boleh guna akal. Tapi kalau benda yang ustaz sendiri tak boleh jawab, tak tau, agak2 la. Jangan main hentam je, kata tak betul. Sesat.

Kalau tak sesat, mana nak jumpa kan! Kalau aku bagi satu adress kata la rumah aku, yang korang tak pernah pegi, agak2 sesat tak nak cari? Tentu sesat lah. paling kurang, dua tiga kali pusing. Tanya orang sana-sini, singgah balai polis ke tanya, macam2 kan. Tapi bila korang dah berjaya sampai rumah aku, dalam sesat2 tu, next time korang nak datang lagi, tentu takde hal kan? Lancar je, terus sampai rumah aku. Silap2 aku pun tak tau jalan short cut yang korang pakai. So pikir2 lah. Jangan lak macam ni, korang dok relax kat rumah sendiri, tak cuba pun nak datang rumah aku, tiba2 ko call aku, ko kata si Mamat tu sesat tak jumpa rumah aku. Padahal, si Mamat dah dok borak minum kopi dengan aku. Ada faham ka?

Satu lagi, betul ke Allah takde bagi ilham kat kita? Pendek betul la pikiran setengah2 orang ni. Aku tak mau cakap sapa la. Memang la Allah bagi wahyu kat Rasul2. Kat kita ni mana la ada wahyu. Tapi, ilham memang ada. Apa korang ingat Allah bagi ilham tu pasal ilmu agama je ke? Ingat Alexander Graham Bell tu cipta talipon, dia pikir sendiri ke? Lupa ke siapa punya Ilmu semua tu?

Yang Maha Pencipta tu sapa? Yang Maha Mengetahui tu siapa? Tuhan mat2 saleh tu lain ke daripada Allah? Kalau korang kata ada Tuhan lain, aku tak leh nak cakap apa dah. Dia orang nak sembah apa, yang tu lantak depa la. Tapi Tuhan cuma satu je. Allah. Full stop. Jangan silap beb. Syirik nanti. Tanggung la sendiri.

M.Nasir dulu tiap2 tahun menang juara lagu, sapa bagi dia ilham cipta lagu? Ada korang pikir tak? Sori ye bang Nasir. Pakai nama abang sikit. Nak bagi paham. Kalau Allah boleh bagi ilham2 ilmu2 yang lain tu, mustahil ke Allah nak bagi ilham tentang ilmu mengenal Dia? Tentu Allah lebih suka, hambaNya nak tau lebih lagi tentang Dia.

Give this a thought, kalau minat aku nak kenal Allah, tentu la aku akan tanya kat Dia macam ni, "Boss ajarkan lah tentang Dirimu". Lepas tu aku duduk berfikir. Konon2nya macam aku yang pikir. Padahal habuk pun tara. Pikir la macam nak rak. Kalau Allah tak bagi ilham, sia2 je. Takde makna pun. Tapi kalau Allah bagi hidayah nak bagi ilham, zass, kejap je aku tersengih2 sendiri. Alhamdulillah Boss, dah tau. Yang tu contoh je la. Bukan aku dapat pun.

Yang aku tak paham, ada orang boleh bagi statement macam ni.

"Tetapi dengan melalui zikir dan wirid yang berat-berat ini, mereka tidak mendakwa dapat mencapai ilmu sains teknologi, sedangkan mereka menggunakannya dengan paling maksimum"


Aku tanya Boss, ilmu tentang Dia, takkan Dia nak bagi aku ilmu macam mana nak buat Apollo 13 kot? M. Nasir keje dia buat lagu, Allah bagi dia ilham cipta lagu. Senang citer, korang baca la kat bawah ni:

Malaysian scientist to patent hydroxene to power motorcars

A car that runs on water and petrol? That would be a breakthrough technology in these times of escalating fuel prices. And one man says it can be done.

Dr Halim Mohammed Ali, 40, claims he can reduce fuel consumption by half with the Hydrogen Fuel Technology (HFT) or hydroxene.

Water molecules are split into hydrogen and oxygen through high compression nano-technology before being pumped into the fuel line, he said.

"The new fuel mixture of petrol or diesel, hydrogen and oxygen is then injected into the engine where combustion takes place," he said at the launch of hybrid cars by a dealer here.

Halim, who has a research centre in Putrajaya, said that he first patented hydroxene four years ago and would be re-filing the patent in the next two months.

He said that although he has received offers to sell the technology, some offers amounting to US$26 million (Bt988 million), he had no intention of letting foreign parties get hold of it.

As simple as it sounds, Halim is quick to add that the technology is difficult to copy, as it has a "secret recipe" which very few people know about.

Halim, who has a doctorate in Physics from Birmingham University, said over 12 million rinngit (Bt125 million) had been spent on hydroxene research and development in the last four years.

Halim said the technology had been tested on some 200 Proton cars, as well as on a vehicle used by Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi.

The Star

Asia News Network

Johor Baru, Malaysia

Dr. Halim ni canggih. Orang Malaysia berbangsa Melayu dan aku rasa orang Islam la. Tentu dia percaya Allah. Kalau dia hari2 berdoa pada Allah mintak ilmu hidrogen tu, dan hari2 dok pikir pasal ilmu tu, takkan Allah bagi dia lagu MUSTIKA la pulak. Sesuai la dengan permintaan dia. Dapat la dia ilmu hidrogen.

Jangan la kata, takde orang Islam yang dapat ilmu sains & teknologi. Allah bagi ilham sesuai la dengan permintaan kita. Kalau kita khusyu' dan tawadhuk di atas sesuatu ilmu itu dan bersungguh2 untuk mendapatkannya, pasti Allah bagi. Bahagian masing2 la. Susah ke nak faham?

Tak tau la aku. Rasional la sikit. Cuma satu pesanan, tiada yang mustahil bagi Allah. Apa pun Dia nak buat, sekelip mata je. Kata budak2 sekarang, celah gigi je. QUN FAYA QUN.

Entah la. Tepuk dada tanya la diri sendiri. Kalau tak tau, belajar lagi. Macam mana cara nak bagi dapat Haqqul Yaqin, korang tanya Tok Belagak. Nak belajar, cari dia, jangan cari aku. Aku tukang karut je. Hehe.

Allah Hu Alm.








2 comments: