Thursday, October 29, 2009

Manusia - Engkau, Aku, Dia


Di bawah tajuk Basmalah, ada aku sebutkan mengenai angka 19. Aku katakan Basmalah itu terdiri daripada 19 huruf. 19 huruf ini terlupus di dalam Alif iaitu 1 lagi huruf. Lalu jika aku gabung semuanya maka jadilah Alif Basmalah = 20 huruf. Sekali lagi, aku tak nak pening2kan kepala kau orang. Yang belajar bab ni, dia faham lah. Terpulang lah, faham masing2. Aku tak heran pun. Ustaz lain2. Guru lain2. Ilmu Allah luas. Bukan ustaz2 dan tok2 guru je Allah bagi ilmu.

Ahli Sunnah Wal Jamaah pun ada 4 mazhab. Apa nak heran. Itu belum lagi Syiah. Ada banyak mazhab lagi. Wahabi lagi. Tu belum lagi masuk ajaran2 yang di hukumkan sesat oleh sesetengah pihak. Malas nak cakap la pihak mana. Ada banyak lagi tu. Nak kata dia orang tak betul, tak Islam? Nanti dulu brother. Pikir masak2. Lu sapa nak cakap macam tu.

Pada aku, yang penting aku tau apa jalan aku. Masa nak balik nanti, Boss tak tanya bini aku, anak aku, cikgu aku, ustaz aku malahan mak bapak aku. Yang Boss akan tanya, adalah aku. Yang nak tanggung siksa kubur ke; aku. Panas tak panas padang Mahsyar pun aku yang kena rasa. Yang nak lalu titian Siratal Mustaqim pun aku. Yang nak masuk neraka pun aku. Yang nak masuk syurga pun aku jugak. So sendiri mau ingat la kan.

Yang penting pada aku, jangan mengata atau menghukum antara satu sama lain. Ingat kita hidup ni tak lama. Entah besok lusa kita mati. Sultanul Wali Syeikh Abdul Qadir Al-Jilani pernah jadi Mufti Besar masa zaman dia dulu. Last2 dia resign kerana tak mau terus menghukum. Ceritanya, bila dia solat, habis satu badan dia penuh dengan darah. Kenapa? Rupanya dalam dia bersolat itu, dia masih memikirkan akan hukum perempuan yang sedang haid. Allah beri hidayah. Lalu dia terus mengasingkan diri tak mau lagi jadi Mufti. So, fikir2kan lah. Jangan senang2 kita nak menuduh dan menghukum orang itu ini. Ilmu masing2. Pinjam kata Tok Belagak, kalau tak tau, belajar lagi. Moga2 Allah bagi hidayah. Dah melalut pulak aku.

Aku tadi nak bercakap pasal angka 20. Sifat 20. Nak kenal Tuhan, kena la tau sifat2 Dia. Dalam kitab Tauhid, pasti akan di ajarkan pasal Sifat 20. Yang belajar, tentu di bagi tau benda2 kat bawah ni:-

Zat - Sifat - Asma - Af 'Al

Aku sebenar malas nak sentuh bab2 ni. Bila kita dah mula ambik jalan ni, nanti faham lah sendiri. Baca lah blog2 atau web2 page lain yang banyak cerita pasal benda2 ni. Mana2 blog atau website yang aku terjumpa kat dunia maya ni yang ada cerita pasal bab2 ni, aku dah link kan kat sini. Sayang, aku tak tau macam mana nak add file kat sini, kalau tak ada dua tiga pdf file yang baik dapat aku add kat sini. Boleh ke? Sapa2 yang tau, tolong kasi ilmu.

Antara 4 perkara di atas tu, aku cuma nak cerita bab Sifat je kat tajuk ni. Sifat Allah yang kita pelajari ada 20 dan sifat2 ini pula di bahagi kepada 4 iaitu Nafsiyah, Salbiyah, Ma'ani dan Ma'anawiyah. Dan daripada 4 bahagian ni pulak, aku cuma nak sentuh Sifat Ma'nawiyah. Kenapa cuma yang ni aku sentuh? Sebabnya adalah kerana sifat ini lah yang dipinjamkan Allah kepada kita yang bernama Manusia buat menjalankan hidup kita hari2 kat dunia ni.

Sifat Ma'nawiyah ni ada 7 iaitu Haiyun, 'Alimun, Basirun, Sami'un, Qodirun, Muridun dan Mutakallimun. Senang cerita dalam Bahasa Melayu 7 sifat ini adalah Hidup, Berilmu, Melihat, Mendengar, Berdaya (Berkuasa), Berkehendak dan Berkata2. Macam aku cakap tadi, Allah bagi pinjam je. Rasa macam kita punya. Sebenarnya tidak. Cuma di pinjamkan je.

Sengaja aku susun 7 sifat tu macam tu sesuai dengan susunan sifat2 tu pada tubuh badan Manusia. Dengan Hidup, kita tegak bernafas dan berdiri. Mula dari atas, iaitu pada kepala otak kita, Allah pinjamkan ilmu2Nya. Bawah sikit pada mata kita, Allah benarkan kita melihat. Bawah lagi, kita mendengar melalui telinga. Turun lagi sampai ke tangan, kita berdaya (berkuasa) nak buat itu ini. Turun lagi pada hati, perut dan kemaluan kita, Allah letakkan nafsu supaya kita berkehendak pada makan minum, pakaian, kereta, sex dan macam2 lagi. Akhir sekali, bila kita berkehendak maka terlafaz la kata2 dari mulut kita mintak itu ini. Ngam2 Allah bagi kita 7 sifat tu untuk kita guna pakai.

So, pakai la dengan sebaik2nya. Kalau tak nak pakai pun takpe. Nak pakai buat benda tak elok pun boleh. Allah Maha Pengasih Maha Penyayang. Nak buat apa pun boleh. Dia perkenankan. Cuma, tanggung je la sendiri nanti bila final chapter, Allah ambik balik semua sifat tu. Sendiri mau ingat la. Jawab sendiri beb!

Kalau nak tau kenapa aku letak Surah AlFatihah di awal tajuk ni, sebab Fatihah ni pun terdiri dari 7 ayat. 7 lagi. Kenapa 7? Yang tu korang kena tanya Allah sendiri. Macamana nak tanya Allah? Kena la belajar kan. Langit pun 7 lapis. Bumi 7 lapis. Nak cakap apa lagi. Kalau korang banyak belajar, mungkin pernah dengar ilmu Martabat 7. 7 jugak. Pening2. Tak usah pening2.

Apa yang aku nak cakapkan kat sini ialah, Fatihah itu lah yang perlu kita pakai untuk tubuh badan kita ni. Untuk menghidupkan rohani kita. Ada yang kata batin kita. Tak kisah la apa pun korang nak panggil yang di dalam tu. Yang penting pakai. Nak tau macam mana cara nak pakai, korang tanya Tok Belagak. Haha. Aku rasa dia tau. Lepas tanggung jawab aku.

Fatihah itu Ummul Kitab. Dalam English di sebut "the essence of Quran". Dalam bahasa Melayu agak2nya "intipati Quran" la ye. Sehingga ada hadis menyebutkan (yang ni korang kena tanya ustaz2 pakar hadis la) membaca Fatihah itu seolah2 membaca habis semua ayat dalam AlQuran. Ada faham? Begitu lah kekuatan Fatihah itu. Makanya sewaktu solat, kita kena baca Fatihah pada setiap raka'at. Tak faham lagi? Cukup2 la tu.

Tak tau la pada korang macam mana. Pada aku, pemahaman aku, 7 ayat dalam Fatihah ini lah yang perlu kita pakai bersekali dengan 7 sifat yang Allah pinjamkan tadi. Baru lah sempurna, zahir dan batin. Aku ada gak dengar orang cakap, Diri Zahir dan Diri Batin? Macam tu la agak2nya. Kalau yang kat luar macam2 kehendaknya, yang kat dalam tu nak jugak makan, tak begitu? Kalau dah dua2nya cukup makan, baru lah ngam boleh di panggil Manusia macam Aku dan Engkau dan mereka2 itu dan kawan2 mereka. Belum boleh panggil Insan lagi. Hehe.

Akhir kata, aku nak pinjam lagi kata Tok Belagak, kita "jazamkan" (susah aku nak guna perkataan ni) Fatihah ke dalam diri kita sebelum kita pergi jauh lagi ke langit ke 7 ke atau ke bumi ke 7 ke atau nak best lagi jumpa putri 7 ke...hehe

Allah Hu Alm.


4 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. assalamu'alaikum, saya berminat nak belajar ilmu ni dengan abang..adakah abang boleh mengajar? makcik saya cakap ilmu ini untuk diri kita, hanya orang yng betul2 nak ilmu ni je boleh kita ceritakan..wallahua'lam..kalau boleh saya nak beljar ilmu ni.

    ReplyDelete